Millä filtteri irti kierteestä?
Mika Yrjola
2003-08-22 23:13:43 UTC
Tulipa tässä päädyttyä perin noloon tilanteeseen. Hankin pari suodinta
ja lähilinssin (58mm kierteellä) ja laitoin niistä yhden kiinni G3:n
linssi/filtteriadapteriin. En ollut käyttävinäni mitään mieletöntä
määrää voimaa kiertämisessä. Testailin sitä aikani ja onneni
(Heliopanin IR-filtteri) ja olin aivan kohtalaisen tyytyväinen.

Vaan kun oli tarkoitus ottaa filtteri irti, sepä ei olekaan lainkaan
yhteistyöhalukas irtoamaan kierteestä; sanoisin etten ole tässä illan
aikana erilaisia lähestymistapoja välillä kokeillessani saanut sitä
kiertymään milliäkään. Kaverikin kokeili onneaan, samalla tuloksella.

En voine olla ainut ihminen maailmassa joka on saanut joskus jotain
linssiä / filtteriä jämähtämään kierteeseen kuin superliimatun
iilimadon, joten kysytään nyt täältä hyviä ideoita tuon pariskunnan
irroittamiseksi toisistaan ilman vaurioita. Vaikka tuo IR-filtteri
vaikuttaakin ihan hauskalta lelulta ja tuottaa varsin vinkeitä värejä,
voisi noita muitakin suotimia ja lähilinssiä joskus haluta käyttää,
kun ne kuitenkin ovat ehkäpä yleishyödyllisempiä.
Matti Harju
2003-08-23 03:35:29 UTC
On 23 Aug 2003 02:13:43 +0300, Mika Yrjola
Post by Mika Yrjola
[...]
Käsin vääntämällä puristus ei tule tasaisesti ja jotta pääsisit
kunnolla vääntämään, puristat tietenkin suodinta kasaan. Tällöinhän
suodin ei sitten pääse kiertymään (kun samanaikaisesti puristat sitä
kasaan).

Yksinkertaisin ratkaisu on ottaa esim. vasempaan käteen kumikalossi,
oikeaan käteen adapterisysteemi ja painaa irrotettavaa filtteriä
kumikalossia tms. vasten. Nyt kun väännät, niin suodin ei puristukaan
kasaan, vaan voima suuntautuu lähinnä kierreliikkeeseen.

Valokuvausliikkeistä voi ostaa sellaisia mustia muovisia Filter Wrench
eli Suotimen irrottajia. Niillä pääsee vääntämään siten, että voima
kohdistuu pyörivään liikkeeseen (eikä puristukseen, kuten käsin
väännettäessä).
http://www.digicamera.net/
***@digicamera.net
============================
Pasi Savolainen
2003-08-23 09:09:21 UTC
Post by Matti Harju
[...]
Taidan käväistä kierroksella LPR:n valokuvausliikkeissä kohta ja kysyä
olisiko tuollaista värkkiä tarjolla. Pitäähän tuo nyt pois saada, että
pääsee esim. tuota lähilinssiä kokeilemaan kun sää ei tällä hetkellä
ole niin kovin IR-henkinen. ;)
Minulla filtterin irrottaminen on aina onnistunut sillä että olen
jakanut paineet tasaisesti pitkin filtterin reunaa. Eli laittamalla
sormet sille noin 90° kulmiin. Sitten kun vielä toisella kädellä laittaa
lisää voimaa niin kyllä se siitä lähtee.

On lähtenyt tuolla lailla yksi pola toisesta, nehän pyörii itseksensakin.
--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>
Simo Salanne
2003-08-23 11:48:29 UTC
Taidan käväistä kierroksella LPR:n valokuvausliikkeissä kohta ja kysyä
olisiko tuollaista värkkiä tarjolla.
Jos paikallisista liikkeistä ei löydy, niin Profitechillä on
ainakin ollut noita:

http://www.profitech.fi/profitech/fin/fvalokuvaus.htm

siinä sivun puolivälissä "Filter wrench" 9 e pari.

Simo S.
Mika Yrjola
2003-08-23 12:24:38 UTC
Post by Simo Salanne
[...]
Ei ollut myynnissä, mutta voisipa vaikka tuolta tilailla. Siltä
varalta että tuollainen tilanne uusii (ei liene hirveän
epätodennäköistä?), lienee aivan hyväksi jos on apuvälineistöä
valmiina.

(Kierros oli kuitenkin onnistunut siinä mielessä, että ammattiavulla
filtteri saatiin hieman löystymään ja nitkuttelin sen sitten itse
loppuun asti auki.)
Hannu Männynoksa
2003-08-23 14:43:50 UTC
Post by Matti Harju
[...]
Kumikalossia ei ollut tähän hätään. Kokeilin pehmeällä liinalla, mutta
vähäisemmästä kitkasta johtuen filtteri&adapteri - kombo pyörähtelee
ja homma ei toimi.
Kumikalossi alkaa tietysti olla harvinainen, minulla ja Matilla
herrasmiehinä sellaiset luonnollisesti on kenkäkaapissa.
Muukin kumi käy, kunhan se on tukeva ja tasainen, esimerkiksi jääkiekko
voisi olla oikein sopiva. Ymmärtääkseni ajatus oli, että filtteri
painetaan kumia vasten koko kehältään, jolloin kitka pitää sen
paikoillaan ja adapteria pyöritetään. Mielellään oikeaan suuntaan.
JuhaL
2003-08-23 11:57:57 UTC
Post by Mika Yrjola
[...]
Useammin kuin muutaman kerran on ollut polarisaattori jumissa.
Yksinkertainen konsti on ottaa pätkä ohutta (pari milliä halkaisijaltaan)
muovipäällysteistä sähköjohtoa, pyöräyttää se suotimen ympärille,
ylimääräiset pätkät napakasti kouraan ja kiertää suodatin irti! Kaikissa
tapauksissa on toiminut!
Tätähän voisi vielä kehitellä ja laittaa johdonpäät ohuen putken läpi niin
saa vääntövartta aikaiseksi!

Hätätilassa lähes mikä tahansa hihnanpätkä käy tarkoitukseen.

JuhaL
Nina
2003-08-25 10:24:27 UTC
Post by JuhaL
Useammin kuin muutaman kerran on ollut polarisaattori jumissa.
Yksinkertainen konsti on ottaa pätkä ohutta (pari milliä halkaisijaltaan)
muovipäällysteistä sähköjohtoa,
---clip---
Suodatin kuin suodatin, tulipahan tuossa vaan mieleen, että autojen
öljynsuodattimiakinhan availlaan joskus sellaisella hihna+kahva-mallisella
avaimella,
---clip---

Onko kukaan kokeillut tavallisia kumihanskoja,
siis sellaisia joilla tiskataan? Niillä saa
molempaan käteen hyvän näppiotteen ja pito on
loistava.

Mulla ei ole kokemusta jumiutuneista
filttereistä, mutta lasimaalipurkeista, jotka
juuttuvat tolkuttoman tiukkaan helposti on.
Ne aukeavat kumihanskoilla näppärästi.

Nina
Markku Könkkölä
2003-08-25 10:45:06 UTC
Post by Nina
Mulla ei ole kokemusta jumiutuneista
filttereistä, mutta lasimaalipurkeista, jotka
juuttuvat tolkuttoman tiukkaan helposti on.
Ne aukeavat kumihanskoilla näppärästi.
Minä olen aukonut filttereitä ja purkinkansiakin nahkahanskoilla tai
-vyöllä. Toistaiseksi on aina tehonnut.

Make
Fixx
2003-08-25 18:02:27 UTC
Post by Markku Könkkölä
Post by Nina
[...]
Seurasin kerran kun huolto irroitti filtteriä ruuvipuristimella.... no
entinen filtteri siitä tuli... -F
Ilkka Haapavirta
2003-08-26 05:51:30 UTC
Otetaanpa sitten astetta vaikeampi tilanne, joka on minulla edelleen
"päällä".

Pyöröpolarisaattori on tiukasti kiinni UV-filtterissä.
Irtikierrettäessä molemmat tietenkin irtosivat objektiivista.
Polarisaattorissa (tietenkin ohuessa) on parin millin rengas, jolla se
pitäisi irroittaa. Muu osa polarisaattorista tietenkin pyörii vapaasti.
UV:n ulkopinnassa ja polan sisäpinnassa on tietenkin asialliset
karhennukset. :(

Kahta suodinta ei tietenkään muutenkaan pitäisi käyttää päällekäin, mutta
tilanne syntyi kun vaihdoin polan objektiivista toiseen "vain paria kuvaa
varten".

Ilkka
Pygmi
2003-08-26 06:28:27 UTC
Joo tuttu ongelma, jonka kanssa on välillä hihat meinannut palaa....
Tähän ongelmaan olen jossain nähnyt oikein työkalujakin...
olisiko ollut Haman luettelossa.

Ensialkuun kokeilisin joistakin keittiöistä (esim. meillä)
löytyviä purkkein aukaisemiseen tarkoitettuja apuvälineitä.
Tosin polarisaatiofiltteri on näillä kilkkeillä todella hankala
tapaus. Itse asiassa nuo Haman työkalut muistutti erehdyttävästi noita
keittiökaluja. Erona tarttuminen kapeampaan kaulaan..

Pygmi
Ilkka
Nina
2003-08-26 06:38:04 UTC
Post by Ilkka Haapavirta
[...]
Suosittelen edelleen niitä kumihanskoja. Kumi pitää
muovissa/metallissa/lasissa todella hyvin ja niillä
saa ihan yhtä hyvän otteen kuin paljain sorminkin.

Jos olet kovin "isokouraista" sorttia, niin kysäisepä
josko joku pieninäppisempi saisi paremman otteen
ohuesta renkaasta.

Kyllä filttereiden _pitäisi_ normaalein sormivoimin
irrota, jossein niitä ole ehdoin tahdoin jo
laitettaessa juntattu tosi tiukkaan. Erilaisilla
työkaluilla saa helposti aikaan enemmän tuhoa kuin
hyötyä...

Nina
Simo Salanne
2003-08-26 07:28:58 UTC
Post by Ilkka Haapavirta
Kahta suodinta ei tietenkään muutenkaan pitäisi käyttää päällekäin, mutta
tilanne syntyi kun vaihdoin polan objektiivista toiseen "vain paria kuvaa
varten".
Jos kummankin suotimen kierreosa on alumiinia ne "hirttävät"
helposti kiinni. Messinki käyttäytyy ystävällisemmin, mutta on
kalliimpaa. Sen jälkeen kun hankin "Filter wrench" työkalut
(http://www.profitech.fi/profitech/fin/fvalokuvaus.htm) ei
niitä juuri ole tarvittu vaikka säilytän suotimeni toisiinsa
kiinnitettynä pötkönä.

Simo S.
Antti Leimio
2003-08-26 09:51:37 UTC
Post by Ilkka Haapavirta
[...]
Sama ongelma mullakin. Pyöröpola on välillä todella hankala saada irti
sovitinrenkaasta kun vaihtaa objektiivia. Tilannetta pahentaa vielä se kun
kuvatessa pyörittelee polarisaattoria aikansa niin, että sovitin kiristyy
entisestään. Myyjä kun suositteli pyörittämään sitä juuri kiristyssuuntaan,
ettei filtteri putoa. Nyt olen kyllä alkanut pyörittää sitä toiseen suuntaa,
ettei se menisi niin tiukalle. Sovittimen olen saanut tähän saakka irti
sormivoimin, mutta aikaa ja hermoja on välillä mennyt.

- Antti
Sampo Kolkki

Ilkka