Uusi kamera, EOS:ään siirtyminen
Akseli Mäki
2005-03-16 15:54:03 UTC
Tässä hiljattain olen miettinyt uutta kameraa, lähinnä ajattelin ensin
S1:sta ja myöhemmin myös halpaa EOS:siä. S1:sta olen ennen näpräillyt ja
tänään kävin Rajalassa myyjälle ajatuksiani kertomassa ja hän antoi 300D:n
käteen, ja ikävä kyllä tämän jälkeen järkkärin olen päättänyt valita.
Käytetyn 300D:n saa 650 euron hintaa kittilinssillä, Suomesta. Kuitenkin
minulla on eräs tuttu USA:ssa ja hän muuttaa kohta takaisin, joten sitä
kautta saisin 350D:n ja ominaisuuksia ja dpreview:n arvosteluja katsomalla
näyttää 350D paljon paremmalta vaihtoehdolta. Vai kannattaisiko harkita
10D:tä? Mitä näissä kahdessa on toisiinsa nähden parempaa? 10D:n kennoon on
ahdattu vähemmän pikseleitä, joten kohinaa pitäisi olla vähemmän, mutta
toisaalta paremmissa oloissa 350D:n kuvat pitäisi olla parempia kun niitä
tietokoneella rajaa. Mitä tuo 350D:n DIGIC II käytännössä tarkoittaa? 350D
on ilmeisesti parempi sarjakuvauksessa. Vapaasti saa mietteitään asiasta
esittää, mutta edes pro-consumer luokan kamerat eivät kiinnosta.

Suomesta kun ostaa käytetyn sen saa heti, taas USA:n kameraa joudun
odottamaan toukokuuhun asti kun tutun muuttokuorma saapuu.
--
There are 11 type of people in the world.
Those who understand binary, those who don't, and those who are.
www.akseli.net/~akseli
Veli-Jussi Kesti
2005-03-16 17:08:35 UTC
Post by Akseli Mäki
[...]
En ihan heti keksi miksi tuo 350D olisi paljon parempi kuin 300D.
Kannataa kuitenkin ostaa se kamera jonka oikeasti haluat, myöhemmin
vaihtaminen tulee kalliimmaksi. Ainakin omaan käyttööni tuon 300D:n 6
mpix on melkein liikaakin. Herkkyyden parantuminen tai oikeastaan
kohinan väheneminen on toki etu. 300D:n erinomaisesta virran
riittävyydestä en kyllä haluaisi luopua, myös pienemmästä koosta on
omasta mielestäni lähinnä haittaa.
Post by Akseli Mäki
[...]
En harkitsisi kyllä 10D:tä tuossa yhtälössä, ellen saisi sitä oikein
hyvään hintaan, mielummin sitten saman tien 20D. Mitä kohinaan tulee,
ainakin testien mukaan tuo 8 mpix kenno tuottaa vähemmän kohinaa kuin
tuo 6 mpix kenno, vrt http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page20.asp
Tuollakin voi olla merkitystä, vain mukana olevalla kameralla voi kuvata.
Jukka Luoma
2005-03-17 07:51:33 UTC
Post by Veli-Jussi Kesti
Post by Akseli Mäki
[...]
Kyllähän 350D taitaa olla (speksien mukaan, en ole vielä kädessäni
pitänyt), huomattavasti parempi kamera kuin 300D. Ainakin monet minua
kolmesatasessa häirinneet asiat on korjattu.
Tietysti on maku- ja tottumusasia, mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä,
mutta itse suosittelisin ehdottomasti 350:stä.

Kannattanee itse lukea netistä vertailuja, jos ei vielä ole sitä tehnyt.
Ainakin dpreview:ssä on kohtuullisen kattava selostus, myöskin erot
30D:n tulevat siitä selviksi.

.jukka
Manu Johansson
2005-03-17 14:43:43 UTC
Post by Akseli Mäki
Mitä tuo 350D:n DIGIC II käytännössä
tarkoittaa? 350D on ilmeisesti parempi sarjakuvauksessa. Vapaasti saa
mietteitään asiasta esittää, mutta edes pro-consumer luokan kamerat
eivät kiinnosta.
Toivottavasti nopeampaa toimintaa ja parempaa sarjakuvausmahdollisuutta.
300d on ärsyttävän hidas kuvia selaillessa ja puskuri menee todella nopeasti
täyteen kuvatessa.

Saksasta saa uuden 300D:n 600 eurolla ja uuden 350D:n 750 eurolla.
Veli-Jussi Kesti
2005-03-17 22:53:13 UTC
Post by Manu Johansson
Toivottavasti nopeampaa toimintaa ja parempaa sarjakuvausmahdollisuutta.
300d on ärsyttävän hidas kuvia selaillessa ja puskuri menee todella
nopeasti täyteen kuvatessa.
4 kuvaa tarkkuudella ei ole väliä. Kannattaa kuvata RAW:na, tuntuu
enemmältä :)

Kuvia en ole itse asiassa selannut oikeastaan ollenkaan, aika outoa itse
asiassa nyt kun asiaa ajattelen.

Nopeampi käynnistyminen ja sarjakuvaus on kuitenkin ihan selvä etu 350D:lle
Post by Manu Johansson
Saksasta saa uuden 300D:n 600 eurolla ja uuden 350D:n 750 eurolla.
Uutta ostettaessa valinta lienee selvä, mutta jos valinta on käytetty
300D vs. uusi 350D, ero voi olla sen verran suuri, että jos nopea
sarjakuvaus ei ole välttämätön vaatimus 300D voi olla ihan hyvä valinta.

Kuvanlaatu riittää 300D:ssä todella pitkälle, koko tarkkuuden käyttökin
vaatii jo melko hyvää lasitavaraa. Sitten kun se lasitavara on ostettu
uusi ja vielä hienompi runko ei enää tunnukaan niin kalliilta :)
Manu Johansson
2005-03-18 03:03:32 UTC
Post by Veli-Jussi Kesti
Kuvia en ole itse asiassa selannut oikeastaan ollenkaan, aika outoa
itse asiassa nyt kun asiaa ajattelen.
Itseasiassa kuvien selaus on ihan siedettävän hidasta, mutta
kuvankatselutilaan siirtymiseen kuluva aika aika on p i i i t k ä.
Post by Veli-Jussi Kesti
Post by Manu Johansson
[...]
Juu, ajattelin vain esittää hintoja, kun Akseli puhui käytetystä 650 euron
300D:stä, joka on aika paljon ottaen huomioon uuden hinnan (ellei sitten ole
upouusi).
Post by Veli-Jussi Kesti
[...]
Totta. Tosin 300D:n valitsee usein ne, joilla ei ole ylimääräistä rahaa
niihin kunnollisiin linsseihin (kuten minä).
Janne Saarijarvi
2005-03-21 18:30:34 UTC
Post by Akseli Mäki
[...]
Molemmat ovat kelpo kameroita, jos uutta olet ostamassa niin ilman muuta
350D. Hitaan buutin siedän, lyhyen sarjan siedän (oppiipahan valitsemaan
mitä kuvaa eikä vain räiski päätäpahkaa), hitaan katselun siedän (reissussa
kuvaan, editoin ja katselen sitten kotona isommalla näytöllä, toki jos
joskus pitää hakea asetuksia..), muovirunko on pakkasella vain etu
(magnesium-/alumiiniobiska on pirun kylmä käteen pidemmän päälle, kokemusta
on), kahden MPix ero on peanuts, kenno on HYVÄ 300D:ssäkin jnejne MUTTA se
seikka, joka on saanut mut hyppimään tasajalkaa, repimään hiuksia päästä ja
lupaamaan haudata koko vehkeen kuusi jalkaa syvälle on valotuksen mittaus.
Vaikka mä ostaisin sen pahuksen S1 IS:n niin voisin valita pistemittauksen
tai keskustapainoitteisen keskiarvoistuksen. Nyt kun kuvaan ulkona
auringossa valkoista kohdetta kuusimetsää vasten palaa kohde
detaljittomaksi, ja talvella taas jos en kompensoi paria aukkoa plussalle
saan tummista kohteista lumella vain profiilit. Siitä Wasian firmiksestäkään
ei tuohon ollut apua, ainoa asia joka mielestäni on tuossa kamerassa pahasti
kuralla. Ainoa mitä sille voi on kompensoida tilanteen mukaan, jonka oppii
yrityksen ja erehdyksen kautta, jos oppii, tai käyttää full manual modea
joka on minulle liian hidas tapa.

Canonin tuen mukaan valkoisen lentokoneen kuvaaminen tummaa metsää vasten on
niin haastava kohde että pitäisi olla parempi malli kuin 300D. Ei tiennyt
olisiko itkenyt vai nauranut kun edeltäjäkamera, joka oli ehkä keskitason
laite, ei nikotellut hommassa yhtään.

350D:n ainoa moka, so far, on mielestäni akku. BP-511 parissa (1500mAh
piraatteja) riittää kohtuullisesti vääntöä veivaamaan riittävästi isoakin
vakaajallista lasia (lue virtasyöppöä). Kapasiteetin putoaminen puoleen ei
ole iloinen asia, eikä kokokaan olisi mielestäni tarvinnut pienentyä enää
yhtään.

Jos sinulla on vähänkään miehen käden kokoinen räpyla niin laske
laajennuskahva mukaan budjettiin, samoin EP-EX15 okulaarijatke on ehdottoman
suositeltava hankinta, lisäksi kahvaan kämmenselkäremmi on hyvä hankinta,
joskin mielestäni älyttömän kallis niin pääsee niistä "Nippon
Tourist"-naruista eroon...

Janne